BLOG: Waarom de juiste doelgroep het verschil maakt tussen een gemiddelde en een echt goede workshop.

adminBlogLeave a Comment

Schilderij Joke Vannieuwenburg

Wie mij, Les, een beetje kent, weet dat ik vanaf 2012 aan de slag gegaan ben als Ondernemerscoach bij Starterslabo.
Tot eind 2016 werkte ik er in loondienst, de laatste jaren neem ik op freelance basis nog enkele workshops en coachings ter harte.
Wat ik daarbij het allerliefste doe, is OC² geven: een interactief traject voor startende ondernemers van 4 namiddagen, specifiek toegespitst op hun persoonlijke groei als mens en ondernemer. Mijn ‘dada’ dus want ik vind het zalig om anderen te inspireren en te motiveren via het delen van mijn kennis, het overbrengen van mijn passie voor bezield ondernemerschap en het uitwisselen rond ieders groeiproces en ervaringen.

Gisteren kreeg ik tijdens de laatste OC²-sessie dit schilderij als afscheidsgeschenk (met grote dank aan Joke Vannieuwenburg, een fantastische dame en getalenteerde artieste), met een bedankwoordje van alle deelnemers. Superattent van hen, ik was er echt door ontroerd.
Ik besefte in het naar huis rijden dat ik de laatste maanden een opmerkelijk verschil ervaar in de flow tijdens deze workshops en in de feedback die ik krijg over de waarde die de deelnemers in dit traject ervaren. Ik ‘jeun’ mij meer dan ooit en de deelnemers zijn ‘contenter’ en dankbaarder dan ooit voor wat ze meekrijgen.
Ik vroeg mij af hoe dat komt. En oké, aan de ene kant ben ik zelf intensief in verdiepende opleidingen gedoken, heb ik tijdens de lockdown veel gelezen, veel geïntegreerd en ervaar ik dat ik een stuk gegroeid ben.
Aan de andere kant kan dat niet het enige zijn, want de inhoud van de workshops wordt telkens wel wat aangepast en aangevuld met nieuwe inzichten, maar is grosso modo gelijk(w)aardig aan die van vorig jaar.
Er moet dus nog iets anders zijn…

Het belang van de juiste doelgroep aan den lijve ondervonden

Toen werd het me helemaal duidelijk: er was bij de laatste groepen een enorme klik tussen hen en mij, tussen mijn eigenheid en wat ik van daaruit te bieden heb en hun visie op ondernemerschap en hun behoefte om hierin te groeien.
We zitten op dezelfde golflengte, resoneren met elkaar en van daaruit is er een connectie ontstaan die ruimte creëert voor echte groei, persoonlijke ontwikkeling en samen leren van elkaar. En dat is gewoon zalig!
Dat is dus wat ze noemen: ‘jouw tribe vinden’.
En daarom is het zoooooo belangrijk om zelf heel authentiek te communiceren wie je bent, wat je doet en hoe je het doet. Want enkel zo kan je de juiste klanten aantrekken, de klanten die op zoek zijn naar jouw stijl en energie, naar jouw aanpak en expertise.
Ik mag naar mijn normen de allerbeste workshop ooit geven… als de mensen die eraan deelnemen niet mijn ideale doelgroep zijn, dan is de kans groot dat de waarde die zij ervaren niet zo groot is.
Dan kan ik namelijk niet helemaal mezelf zijn en vanuit mijn ‘zone of genius’ werken. En dan zijn zij eigenlijk op zoek naar een andere trainer met andere expertise en een andere energie.
Die ‘match’ is wat het verschil maakt tussen een oké workshop en een echt goeie workshop die een verschil maakt.

Deze blog is een uitnodiging om het idee los te laten dat we iedereen of toch zoveel mogelijk mensen moeten bereiken,
dat we iedereen kunnen ‘helpen’ met onze zaak en aanbod.
Het is een uitnodiging om te durven focussen, te weten wie je tribe is, waar ze voor staan en mee resoneren.
Het is een uitnodiging om vanuit je authenticiteit en bezieling te verbinden met je tribe en hen duidelijk te maken wat jouw WHY – HOW – WHAT is.
Dàt is het fundament voor flow, geluk en voldoening bij jou en voor impact en waarde bij je klant.

De volgende invuloefening komt uit het boek ‘This is marketing’ van Seth Godin en heet ‘The simple marketing promise’.
Als je dit kan invullen, dan geloof ik dat je je tribe gevonden hebt 😉
My product is for people who believe  ______________________________________________
I will focus on people who want  ______________________________________________
I promise that engaging with what I make will help you get  ______________________________________________
Ik wens jullie veel flow, veel vreugde, veel geluk, veel voldoening, veel impact en veel verbondenheid toe.
Het is zo de moeite waard!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.